Elk kind heeft bakken talent. Talent in deze zin gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over èlke activiteit die vanzelf gaat (die je zelf vaak zo gewoon vind) en die voldoening oplevert. Activiteiten die maken dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie!

Maar als ik iets goed kan, maar ik vind het niet heel leuk? Dan is het in de ogen van een talentenfluisteraar geen talent. Want als jij het niet leuk vind, er geen voldoening uit haalt, wat heeft het dan voor zin om er energie in te steken? Niet doen dus!

Energie steken in iets waar je blij van wordt, dat geeft energie. Daarin leren, doorzetten, groeien en kijken waar je dit talent nog meer in kan zetten, daar wordt je veerkrachtig en gelukkig van!

Dus leer je talenten kennen; ben jij een mooimaker, een ideeënfontein of een bewuste beweger? Leer hoe je jouw talenten nog meer en beter in kan zetten. Leer wanneer je ze overdrijft en wat je dan kunt doen. Werken aan je talenten is werken aan veerkracht, aan zelfvertrouwen, aan zelfkennis en aan positiviteit!

Luc Dewulf en Els Pronk hebben verschillende talenten in kaart gebracht. Hiermee willen ze kinderen helpen, emotioneel sterker maken en veerkrachtiger. Het mooie van deze talenten is dat ze los staan van cognitie. Dus hoe goed of minder goed je ook bent in leren, zegt niets over je talenten. Iedereen heeft zijn eigen talenten!

Kinderen (maar ook veel volwassenen) zijn zich vaak niet bewust van hun talenten, anderen kunnen hen helpen deze talenten te ontdekken. Dit kan door middel van talentgesprekken en eventueel bijpassende opdrachten of activiteiten.

Een talentgesprek zorgt ervoor:

  • dat kinderen hun eigen talenten beter leren kennen zodat zij meer zelfkennis krijgen en beter aan kunnen geven wat ze nodig hebben
  • dat kinderen zich bewust worden dat talent niet gaat over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar dat het juist gaat over activiteiten die je leuk vindt, die je voldoening geven, en die maken dat de tijd vliegt
  • dat kinderen hun eigen talenten onder woorden kunnen brengen (aan de hand van o.a. het materiaal dat er is ontwikkeld) om op deze manier bij te dragen tot een positief zelfbeeld, meer veerkracht en weerbaarheid
  • dat niet alleen het kind, maar ook de omgeving meer begrip krijgt voor de eigenschappen en reacties van een kind; waar komt bepaald gedrag vandaan, welk talent en welke behoefte ligt daarachter

Wil jij ook talentgesprekken thuis voor jouw kind of bij jullie op school? Neem dan contact op.